CATAN | 999 Games | Familie Bordspel | Nl
search
  • CATAN | 999 Games | Familie Bordspel | Nl
  • CATAN | 999 Games | Familie Bordspel | Nl
  • CATAN | 999 Games | Familie Bordspel | Nl
  • CATAN | 999 Games | Familie Bordspel | Nl

CATAN | 999 Games | Familie Bordspel | Nl

€ 41,20
Inclusief belasting

Verzamel en ruil grondstoffen om het eiland Catan op te bouwen in deze moderne klassieker.

Aantal

In CATAN (voorheen The Settlers of Catan) proberen spelers de dominante kracht op het eiland Catan te zijn door nederzettingen, steden en wegen te bouwen. Bij elke beurt worden dobbelstenen gegooid om te bepalen welke grondstoffen het eiland produceert. Spelers bouwen door middelen uit te geven (schapen, tarwe, hout, baksteen en erts) die worden afgebeeld op deze grondstofkaarten; elk landtype, met uitzondering van de onproductieve woestijn, produceert een specifieke hulpbron: heuvels produceren baksteen, bossen produceren hout, bergen produceren erts, velden produceren tarwe en weilanden produceren schapen.

De opstelling omvat het willekeurig plaatsen van grote zeshoekige tegels (elk met een grondstof of de woestijn) in een honingraatvorm en eromheen met watertegels, waarvan sommige ruilpoorten bevatten. Cijferschijven, die overeenkomen met dobbelstenen (er worden twee 6-zijdige dobbelstenen gebruikt), worden op elke grondstoftegel geplaatst. Elke speler krijgt twee nederzettingen (denk aan: huizen) en wegen (stokken) die op hun beurt op kruispunten en randen van de grondstoftegels worden geplaatst. Spelers verzamelen een hand met grondstofkaarten op basis van de hex-tegels waaraan hun laatst geplaatste huis grenst. Er wordt een roverspion op de woestijntegel geplaatst.

Een beurt bestaat uit het mogelijk spelen van een ontwikkelingskaart, het gooien van de dobbelstenen, iedereen (misschien) het verzamelen van grondstofkaarten op basis van de worp en positie van huizen (of opgewaardeerde steden - denk aan: hotels) tenzij er een 7 wordt gegooid, het inleveren van grondstofkaarten (als mogelijk en gewenst) voor verbeteringen, het ruilen van kaarten in een haven en het ruilen van grondstofkaarten met andere spelers. Als er een 7 wordt gegooid, verplaatst de actieve speler de overvaller naar een nieuwe hex-tegel en steelt hij grondstofkaarten van andere spelers die gebouwen naast die tegel hebben gebouwd.

Punten worden verzameld door nederzettingen en steden te bouwen, de langste weg en het grootste leger te hebben (van sommige ontwikkelingskaarten) en bepaalde ontwikkelingskaarten te verzamelen die simpelweg overwinningspunten toekennen. Wanneer een speler 10 punten heeft verzameld (waarvan sommige in het geheim kunnen worden gehouden), kondigt hij zijn totaal aan en claimt hij de overwinning.

CATAN heeft meerdere prijzen gewonnen en is een van de meest populaire spellen in de recente geschiedenis vanwege zijn verbazingwekkende vermogen om zowel ervaren gamers als nieuwelingen aan te spreken.

Datasheet

Speelduur
75 Min
Minimum Leeftijd
10+
Aantal spelers
3 - 4
Taal
Nederlands
Moeilijkheid (Max 5)
2.31

Specifieke referenties

ean13
8717249196235
Commentaar (0)