Splitter | White Goblin Games | Dobbelspel | Nl
Plaats getallen in gespiegelde ruimtes om scoregroepen te maken.
In Splitter moet je getallen groeperen om punten te scoren - twee 2-en, drie 3-en, enzovoort - maar je plaatst twee getallen tegelijk, dus het zal niet altijd lukken.
Elke speler heeft zijn eigen scoreblad met 44 lege vakjes erop, met twee verschillende patronen van vakjes in de doos; elk patroon heeft een stippellijn door het midden die het in twee gespiegelde helften splitst.
Tijdens een beurt gooit iemand twee zeszijdige dobbelstenen. Elke speler schrijft vervolgens de resultaten, b.v. 1 en 4, in lege ruimtes in het patroon, waarbij elk cijfer zich in de gespiegelde ruimte van de ander bevindt. Als je bijvoorbeeld de 1 in het meest linkse vak van de bovenste rij plaatst, dan moet je de 4 in het meest rechtse vak van de bovenste rij plaatsen.
Na 22 worpen met dobbelstenen is ieders patroon gevuld. Elke 1 op zichzelf - dat wil zeggen, zonder andere 1's orthogonaal aangrenzend - scoort 1 punt; elke set van twee 2-en die geen andere orthogonaal aangrenzende 2-en hebben, levert 2 punten op; en zo verder tot een set van zes zessen zonder dat andere orthogonaal aangrenzende zessen 6 punten waard zijn. Op elke helft van het patroon is een veld met een ster aanwezig en de punten van een gescoorde groep die dit veld met een ster bevat, worden verdubbeld. (Eén patroon heeft een set van drie vakjes met harten, en als je alle drie de harten vult met hetzelfde nummer, scoor je 5 punten.)
Wie de hoogste score heeft, wint.